akcelerator wiedzy reklama

Wywiad z Anną Zaprzelską z LemonCraft i Hobby Place

W

Czym zajmuje się Twoja firma?

Dwa główne filary firmy, którą prowadzę to rękodzieło oraz papier. „Z amerykańska” możemy to nazwać scrapbooking – papierowa oprawa zdjęć oraz wspomnień z nimi związanych oraz cardmaking – czyli tworzenie kart okolicznościowych. To właśnie na rękodzielnikach oraz papierze opieram wszelkie firmowe działania, obie moje marki też.

LEMONCRAFT od 2013 roku jest marką produkującą papiery wykorzystywane w rękodzielnictwie, natomiast HOBBY PLACE, to młodziutka marka, która jako sklep (online oraz stacjonarnie)  posiada w swej ofercie szerszy asortyment (również dla rękodzielników) oraz pracownię, w której prowadzimy warsztaty.

Przybliż naszym czytelnikom szerzej, co to jest i skąd wziął się scrapbooking?

Scrapbooking – jak już wspomniałam, to przede wszystkim papierowa oprawa zdjęć oraz wspomnień z nimi związanych. To hobby, które może uprawiać w zasadzie każdy. Rodzic, babcia, dziadek po to, by zachować wspomnienia, dziecko dla frajdy własnej oraz dla rozoju psychoruchowego. Wszyscy razem dla zabawy, spędzania czasu ze sobą oraz dla obopólnych korzyści 🙂 Przywędrował do nas z Ameryki, w której jest bardzo popularny.

Kiedy zdecydowałaś się, żeby swoją pasję i hobby przekuć na biznes? Jaki moment o tym zadecydował?

LemonCraft oraz Hobby Place to marki, które narodziły się z pasji, jaką jest scrapbooking i mam nadzieję, że tak już pozostanie.

Kiedy w 2009 roku poznałam tę pasję, było nam bardzo po drodze. Jako świeżo upieczona mama – szukałam dla siebie czegoś, czym można by zająć ręce w porach przerywanych drzemek mojego syna… Czegoś, co będzie nie tylko odskocznią ale i czymś ładnym oraz użytecznym jednocześnie. Taką już mam naturę, że kocham rzeczy piękne i nie znoszę kiedy nie mają one swojego wyraźnego przeznaczenia.

Niestety w tamtych czasach, scrapbooking był w Polsce jedynie maleńką niszą. Do dziś pamiętam jak zachwycałam się każdą nowinką, która docierała do nas z różnych części świata… I przyznam się, że to było bardzo ekscytujące! Możliwość korzystania z produktów pochodzących z USA, Australii czy Wielkiej Brytanii… Jednak kiedy znalazłam już swoje ulubione wzornictwo, okazało się, że i tu – rządzą trendy. A trendy wtedy wyparły wszystko to, co kwiatowe i romantyczne… I jak tu żyć?

Pomyślałam, czy tylko ja jestem poza trendem? Przecież wśród kilku milionów wielbicieli scrapbookingu z całego świata niemożliwe jest, żebym była sama jedna. I zapragnęłam coś z tym zrobić 🙂

Jak powstały nazwy Twoich marek? Czy wiąże się może z tym jakaś historia?

Najpierw wymysliłam LemonCraft. LEMON – bo uwielbiam cytryny! To owoce, które niosą ze sobą świeżość i radość oraz ciepłą, pozytywną energię. No i mają kształt! Niesamowity! A CRAFT – po prostu oznacza szeroko pojęte „rękodzielniczenie”.

Potem powstało HOBBY PLACE – czyli miejsce na wszystkie pasje. Sklep oraz pracownia dla wszystkich tych, którzy chcą trochę oderwać się od codzienności i poznać papierowe rękodzieło ale też dla tych, którzy zajmują się rękodziełem komercyjnie.

Kto w Polsce najchętniej scrapuje?

Myślałam, że wiem 😉 Okazuje się, że rzesza scraperek i scraperów (Tak! Są panowie!) ciągle się zmienia i trudno jest zamknąć ją w sztywne ramy. Na pewno młode mamy, które szukają sposobu na podarowanie zdjęć rodzinie (tak jak ja kiedyś). Na pewno dzieci, bo one uwielbiają wszystkie kolorowe gadżety, które mogą przykleić tu i tam 🙂 Znam też pasjonatów, którzy scrapują dla przyjemności, relaksu i odstresowania się. Poza tym, w naszej branży mawiamy, że to hobby uzależnia i coś w tym jest, bo jak się zacznie, to trudno potem zrezygnować. Ja sama scrapuję już prawie 10 lat i nie wyobrażam sobie bym mogła przestać. Mało tego, zaraziłam scrapowaniem pracowników!

Co można „wyczarować” z papierów do scprapbookingu?

Mnóstwo wspaniałości! Kartki okolicznościowe, albumy, cała papierowa oprawa ślubów i wesel, eksplodujące pudełka, a nwet obrazy na ścianę w technice mieszanej tzw. mix-media. Scrapbooking wciąż ewoluuje, korzystałam z papierów nawet w technikach pokrewnych, np. decoupage czy cartonnage 🙂

scrapbooking lemon craft

A co być poradziła  komuś, kto jeszcze nigdy tego nie robił? Komuś, kto chciałby zacząć? Na co powinien zwrócić uwagę, czego szukać, skąd się uczyć?

Co bym poradziła? Po prostu zacząć 🙂 Na hasło „scrapbooking” wyszukiwarki znajdą mnóstwo treści oraz obrazów. Oczywiście zapraszamy do pracowni Hobby Place na warsztaty, choćby po to, by spróbować co i jak?  Jest w Polsce coraz więcej sklepów online z materiałami do scrapbbokingu, są też sklepy stacjonarne. Scrapbooking łączy i mamy na prawdę fajną społeczność, nie tylko w Polsce.

hobby place bydgoszcz

Na jaką okoliczność najczęściej robione są tego typu kartki czy inne przedmioty?

Och! To temat rzeka! Samodzielnie wykonana kartka z życzeniami zapada w pamięć obdarowanych bardzo, bardzo! Może być z okazji ślubu, urodzin, imienin, Dnia Mamy, Dnia Kobiet itp… Okazji jest mnóstwo! Równie dobrze może być bez okazji, bo po prostu chcemy komuś coś podarować, tak od serca 🙂 Może być też w związku z okolicznością, ja na przykład przyłączyłam się kiedyś do walki z depresją i w ramach tego wydarzenia przygotowałam kilka ręcznie robionych „pozytywników”.

kartki okolicznościowe

W ciągu zaledwie kilku lat zbudowałaś kilkunastoosobowy, rozproszony, można powiedzieć, że po całym świecie zespół? Jak tego dokonałaś? Co według Ciebie jest najważniejsze w zarządzaniu ludźmi?

Zespół LemonCraft oraz Hobby Place, to pasjonaci papierowego rękodzieła. Kilka osób pracuje z nami głównie online – dzisiejsze technologie pozwalają na współpracę z niezwykłymi ludźmi bez siedzenia za biurkiem i ja bardzo to doceniam. Zespół rozproszony wynika z tego, że współpracujemy z kilkunastoma influencerami z różnych zakątków świata, którzy scrapują korzystając z papierów marki LemonCraft.

Z wszystkich moich obecnych doświadczeń, wyciągam to jedno, dla mnie najważniejsze – SŁUCHAĆ! Słuchajmy ludzi i tego co do nas mówią. Nie tylko klientów ale też współpracowników.

Wiem, że lubisz różnego rodzaju książki, szkolenia, konferencje, nieustannie się dokształcasz. Czy rozwój osobisty to luksus czy konieczność dla właściciela firmy?

Kiedyś przeczytałam, że „zespół jest tak silny jak jego najsłabsze ogniwo”. Tym najsłabszym ogniwem może być lider, właściciel, menadżer – każdy. Jeśli stoisz w miejscu, fizycznie czy mentalnie – to wszystkie Twoje działania również stoją w miejscu, a przecież my chcemy aby firma rosła, prawda? Jeśli w ogrodzie ma coś urosnąć, to wykonujesz szereg czynności, podlewasz, nawozisz itp. Otóż z nami jest zupełnie tak samo. Wymagamy pielęgnacji, dbania o umysł i ciało, oraz witaminowej suplementacji. Rozwój osobisty jest dla mnie jak witaminowa suplementacja umysłu.

Gdybyś mogła doradzić krótkiemu stażem przedsiębiorcy, co miałby zrobić, aby utrzymać się na bardzo tak konkurencyjnych, współczesnych rynkach? Czy są na to jakieś uniwersalne rady?

Hmmm, gdybym mogła zacząć raz jeszcze, bardziej skupiłabym się na poznaniu rynku, branży, w której rozpoczęłam działania. Zaczęłabym SŁUCHAĆ od razu, na starcie, a nie gdzieś po środku. Resztę załatwi działanie, wytrwałość i konsekwencja.

Dokończ zdanie  – Scrapbooking to dla mnie…

Nie umiem jednym słowem 🙂 Z jednej strony to niezwykła pasja, która daje mi wiele radości, sposób na relaks i czas tylko ze sobą; z drugiej, bardziej biznesowo, to niesamowita szkoła. Szkoła biznesu oraz doświadczeń w pracy z ludźmi.

 

 

 

 

 

O autorze

Patryk Piłat

Akcelerator Wiedzy to miejsce rozwoju dla firm z sektora MMŚP (mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa). To szkolenia, warsztaty, konsultacje, projekty oraz programy rozwojowe.
Dołącz ze swoją firmą do nas już dziś. Naładują ją wartościową wiedzą i przyspiesz jej rozwój. Jak w akceleratorze.

Dodaj komentarz

O Akceleratorze Wiedzy

Akcelerator Wiedzy

To miejsce rozwoju dla firm z sektora MMŚP (mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa). To szkolenia, warsztaty, konsultacje, projekty oraz programy rozwojowe.
Dołącz ze swoją firmą do nas już dziś. Naładują ją wartościową wiedzą i przyspiesz jej rozwój. Jak w akceleratorze.

Kategorie wiedzy

Szybki kontakt

Znajdziesz nas: