akcelerator wiedzy reklama

Trendy biznesowe na nowy rok

T

Rok reklamy mobile. Rok video na You Tube lub live na Facebook’u. Rok samego Facebooka. Rok sztucznej inteligencji. Grudzień to prawdziwy wysyp tzw. trendów biznesowych na nadchodzące 365 dni. Marketing, sprzedaż, zarządzanie. Ile dziedzin tyle trendów. Jednak, czy ich przewidzenie jest rzeczywiście takie łatwe? Czy warto się nimi sugerować? Pomagają czy szkodzą? W odpowiedzi na te pytania może pomóc poniższa historia.

Sroga zima

Przed zbliżającą się zimą Indianie zapytali głównego Szamana swego plemienia, czy należy spodziewać się dotkliwych mrozów. Szaman podrapał się po głowie, zrobił zamyśloną minę i udzielił odpowiedzi twierdzącej. Indianie uzbierali zatem spory stos chrustu i poczuli się przygotowani do zimy. Ta była jednak wyjątkowo łagodna i chrust się nie przydał. Jesienią znowu udali się do szamana i ponownie zapytali go o prognozę pogody. Szaman skąd skądinąd niezbyt biegły w dziedzinie meteorologii i tym razem udał zadumę, po czym zlecił zbieranie drewna na opał w oczekiwaniu na nadchodzące mrozy. Indianie dziarsko zabrali się do roboty. Tymczasem zima znów okazała się wyjątkowo łagodna. Zaufanie do szamana spadło gwałtownie. Mimo to w końcu ekspert to ekspert i Indianie postanowili zwrócić się do niego po raz kolejny. Szaman wszedł do swego namiotu, siedział tam do wieczora, po czym wyszedł i oznajmił zdecydowanie: „Zbierać chrust”. Doszedł bowiem do wniosku, że to mało prawdopodobne, by łagodna zima zdarzyła się trzy razy z rzędu. Wiedział jednak, że jeśli znów się pomyli, jego kariera będzie skończona. Indianie zaczęli zbierać drewno na opał, a szamana naszły wątpliwości. Może jednak wszystko odkręcić? Kto może wiedzieć jaka będzie najbliższa zima? Po namyśle postanowił zadzwonić do lokalnego instytutu meteorologii, aby się tego dowiedzieć. Wykręcił i usłyszał: „Zima w tym roku będzie wyjątkowo ciężka”. Szaman ucieszył się, odetchnął z ulgą, ale korzystając z okazji postanowił wzbogacić swoją wiedzę meteorologiczną. „Skąd Wy to wiecie” – zapytał. „Jesteśmy tego pewni” – usłyszał w słuchawce – miejscowi Indianie już trzeci rok z rzędu gromadzą drewno na opał.

Problemy legendy

Legendarna marka Rolls-Royce, produkująca jedne z najdroższych samochodów świata zaczęła otrzymywać skargi.
Nowe samochody nie odpowiadają legendzie jej poprzedników – krzyczeli klienci.
Zlecono badania, aby odkryć co jest tego powodem.
Okazało się, że w trakcie unowocześniania kolejnych modeli „zgubiono” ten charakterystyczny zapach starego Rolls-Royce’a. Wcześniej pachniał drewnem, skórą, jutą, wełną, naturalnymi materiałami, których obecnie już się nie używa.
Po wielu próbach odtworzono ten zapach w laboratorium na podstawie modelu Silver Cloud z 1965 r.  Do dziś każdy Rolls-Royce przed opuszczeniem linii produkcyjnej jest spryskiwany zapachem dawnego modelu tej marki.

Firma z „nasłuchem”

A może zamiast internetowych wróży warto posłuchać swoich klientów, pracowników, siebie? Pozwolić sobie na chwilę refleksji, spotkanie zespołowe, np. metodą burzy mózgów, krótką ankietę do obecnych klientów lub wnikliwą obserwację ich zachowań i potrzeb. Wnioski z powyższych działań mogą okazać się zupełnie inne niż te przedstawiane każdego roku w grudniu na wielu blogach i portalach. Czy taki sposób działania nie jest pewniejszy, zamiast kopiowania tego, z czego mogą skorzystać wszyscy? A może warto te dwa podejścia pogodzić i wyciągnąć właściwe wnioski? Ocenę tego, zostawiam Tobie, drogi Czytelniku.

Jeśli potrzebujesz przeglądu i poukładania Twojej firmy na Nowy Rok – zapraszamy do rozmowy.

O autorze

Patryk Piłat

Akcelerator Wiedzy to miejsce rozwoju dla firm z sektora MMŚP (mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa). To szkolenia, warsztaty, konsultacje, projekty oraz programy rozwojowe.
Dołącz ze swoją firmą do nas już dziś. Naładują ją wartościową wiedzą i przyspiesz jej rozwój. Jak w akceleratorze.

Dodaj komentarz

O Akceleratorze Wiedzy

Akcelerator Wiedzy

To miejsce rozwoju dla firm z sektora MMŚP (mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa). To szkolenia, warsztaty, konsultacje, projekty oraz programy rozwojowe.
Dołącz ze swoją firmą do nas już dziś. Naładują ją wartościową wiedzą i przyspiesz jej rozwój. Jak w akceleratorze.

Kategorie wiedzy

Szybki kontakt

Znajdziesz nas:

X